Grip op informatie in de digitale transformatie

Grip op informatie: als organisatie krijgen we te maken met steeds meer informatie, een groeiend aantal kanalen en hogere klantverwachtingen. “Verandering is de enige constante” luidt een eeuwenoud gezegde en dat geldt zeker in het digitale tijdperk waarin de technologische ontwikkelingen elkaar in sneltreinvaart opvolgen. ‘Digitale transformatie’ mag dan hét buzzwoord van de laatste decennia zijn, overwaaien doet het zeker niet. In dit artikel lees je waar digitale transformatie voor staat. En belangrijker nog: wat het betekent voor jouw organisatie.

Waarom digitale transformatie?

Succesvolle organisaties hebben vaak één ding gemeen. Zij hebben een marktgerichte benadering en laten zich leiden door de vraag van de klant. Het klinkt simpel, toch zijn er nog altijd talloze bedrijven die hun eigen aanbod centraal stellen. Zij hanteren een productgerichte benadering, dat wil zeggen dat het aanbod er vaak eerder was dan de klantvraag. Dit brengt een enorm risico met zich mee, want wie zegt dat klanten op jouw aanbod zitten te wachten?

Organisaties die zich verbinden met hun doelgroep, slagen er in op het juiste moment, via het juiste kanaal in te spelen op de (informatie-)behoefte van de klant. Technologie en grip op informatie helpt deze organisaties om aansluiting met de klant te krijgen en tegemoet te komen aan hun verwachtingen.

Wat is de return on investment (ROI) van digitale transformatie?

De digitale transformatie draagt dus bij aan een toekomstbestendige organisatie. Dat blijkt ook uit een onderzoek van Huffington Post in 2016, dat werd uitgevoerd onder 500 digitale strategen. Zij gaven aan dat digitalisering van de business niet alleen (online) groei oplevert, maar er ook voor zorgt dat medewerkers met veel meer vertrouwen naar de toekomst van de organisatie kijken.

Grip op informatie de grootste uitdaging van digitalisering

In hetzelfde onderzoek zegt 71% van de respondenten over onvoldoende kennis van de klant te beschikken. Er is met name gebrek aan inzicht in de customer journey.

“Dit  is te verklaren door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zegt Arie Sterrenburg, directeur consultanty.  De klantreis is dynamisch, er zijn steeds meer kanalen waar klanten zich kunnen oriënteren en informatie kunnen vergaren. Ook zijn het aantal kanalen om contact op te nemen gegroeid. Dat betekent dat de data versnipperd is, organisaties die dit niet op orde hebben kunnen daardoor moeilijk anticiperen op de (informatie-) behoefte van de klant.”

Andere grote uitdagingen zijn:

  • door gebrek aan data is er onvoldoende onderbouwing om te digitaliseren (69%)
  • gebrek aan leiderschap en visie maken het onmogelijk agile te transformeren (63%)
  • gebrek aan resources voor de digitalisering, in feite ook een gebrek aan visie (62%)

Goed georganiseerde informatie is steunpilaar voor succesvolle transitie

Organisaties die onvoldoende inzicht in het gedag van hun klant hebben, kunnen de digitale transformatie onmogelijk tot een succes maken. Het doel van een digitale transformatie is namelijk om de bedrijfsprocessen zó te transformeren, dat zij naadloos aansluiten op de klantvraag van nu én de toekomst. Dat vraagt om grip op informatie.

Het transformeren van bedrijfsprocessen valt of staat bij inzicht in de verschillende informatiestromen. Een Document Management Systeem is bij uitstek geschikt voor het structureren van (digitale) data en voorkomt gebrek aan inzicht door versnippering. Denk bijvoorbeeld aan het beheer van alle inkomende/uitgaande correspondentie, e-mails en presentaties. Een DMS automatiseert bovendien werkstromen of procedures en zorgt voor een goede informatiebeveiliging. Dit voorkomt fouten en bespaart veel tijd aan bijvoorbeeld het zoeken naar informatie. En dát schept weer ruimte om te doen wat een toekomstbestendige organisatie vereist: meer aandacht voor een klantgerichte benadering.

Whitepaper

“DMS: Steunpilaar in bedrijfsprocessen”

Een DMS vormt een vliegende start voor een succesvolle digitale transformatie. Document Management biedt overzicht en inzicht in de verschillende informatie stromen. En dat is rand voorwaardelijk voor het transformeren van bedrijfsprocessen, zodat jouw organisatie naadloos aansluit op de behoeften van de klant. Nu én in de toekomst.

DMS: Steunpilaar in bedrijfsprocessen

Benieuwd wat kunt doen om bedrijfsprocessen te optimaliseren?

De voordelen en noodzaak van een DMS in dit verhelderende whitepaper.

Gerelateerde blogs

Contact opnemen met DigiOffice

Heb je een vraag of wil je een adviseur spreken?
Laat dan hieronder een bericht achter of bel naar 0348 – 46 55 00