Hybride werken: tips voor een productieve en plezierige balans

Tegenwoordig is hybride werken niet meer weg te denken. De bekende combinatie tussen kantoor en thuiswerken. Ooit was het een luxe, inmiddels is het dé steunpilaar voor bedrijven. Deels werken vanuit huis en op kantoor biedt veel voordelen: voor de werkgever om de continuïteit vast te houden, voor medewerkers om een betere werk- en privébalans te bereiken. Dat laatste blijkt voor veel mensen een dunne scheidslijn, want hoe combineer je het nuttige met het aangename? Met andere woorden, hoe bewijs je je werkgever een dienst door je productief te blijven én jezelf door plezier uit je werk te halen? Onderstaande hybride werken tips helpen je op weg.

Thuiswerken met je team

Hybride werken tip 1: Efficiënt samenwerken

Nu je verspreid thuis en op kantoor of flexplekken werkt, wil je je werkzaamheden uitvoeren, zoals anderen dat van je gewend zijn. Weliswaar op afstand, maar het liefst ten midden van je collega’s. Dat kan vanuit een digitale werkplek. Via een digitale werkplek kun je eenvoudig bestanden met elkaar delen en met meerdere mensen in een bestand werken. Op hetzelfde moment, zonder conflicten te veroorzaken. Gebruik voor een hybride vergadering gebruik van een videomeeting voor zowel de digitale als fysieke groep. Ook kun je je je scherm delen om samen bijvoorbeeld je offerte door te spreken. De digitale werkplek is nauwelijks van ‘echt’ te onderscheiden.

thuiswerken tip: virtueel koffiedrinken

Hybride werken tip 2: Creëer verbinding

Ben jij één van de thuiswerkers die de gezellige koffiemomenten met je collega’s mist? Je bent niet de enige, 19% van de medewerkers zegt zich minder verbonden met collega’s en zelfs eenzaam te voelen (Sprout).

Tijd om in de telefoon te klimmen of een video vergadering te starten! Voel je niet geremd om ‘gewoon’ een ‘koffie afspraak’ in de agenda te schieten en informeel bij te praten. Nog belangrijker is het om eens in de zoveel tijd een fysieke bijeenkomst tussen collega’s te organiseren zodat de verbinding versterkt.

thuiswerken tip: alle informatie overal beschikbaar

Hybride tip 3: Alle informatie overal beschikbaar

Voor het ene bedrijf is thuiswerken business as usual, andere bedrijven waren nog niet helemaal ingesteld op deze plotselinge nieuwe werkelijkheid. Met een document management systeem zorg je ervoor dat iedereen, vanaf elke locatie, bij zijn of haar informatie kan.

De toegankelijkheid van informatie hoef je niet af te laten hangen van de locatie, je kunt deze namelijk ook koppelen aan een rol, functie of groep. 

thuiswerken tip: pauzeer en beweeg

Hybride tip 4: Pauzeer en beweeg

Waar je op het werk nog wel eens onderbroken wordt door een collega, een loopje maakt naar de kopieermachine, of koffie haalt voor al je collega’s, loop je thuis het risico onafgebroken naar je scherm te kijken, volledig in beslag genomen door je werkzaamheden. Tegen de tijd dat de middag is aangebroken, is je energie gehalveerd.

Blijf daarom -net als op het werk- regelmatig pauze nemen. Loop even van je werkplek, pak iets te drinken, werk staand, lunch buiten en loop een rondje tijdens het telefoneren. Dit houdt je scherp én vrolijk.

Hybride tip 5: Beveiliging van documenten

Er wordt vandaag de dag meer informatie dan ooit gedeeld, vanuit veel verschillende locaties. Een goede beveiliging is dan heel actueel: je wilt je werk immers veilig en makkelijk kunnen verspreiden met collega’s en externen. Hoe zorg je voor een optimale beveiliging van je van je documenten? Veilig thuiswerken, hoe doe je dat?

In DigiOffice kan dit heel efficiënt door automatische beveiligingsregels in te stellen. Wie bij welke informatie kan is afhankelijk van je rol, functie of groepen waar je onderdeel van uitmaakt. Zo heb jij er geen omkijken naar.

thuiswerken tip: plan productiviteitsblokken

Hybride tip 6: Plan productiviteitsblokken

Misschien is dit wel de belangrijkste van dit rijtje hybride werken tips. Wanneer ben jij op je productiefst? ’Smorgens of ‘smiddags? Stel aan het begin van de dag realistische doelen en reserveer tijdsblokken in je agenda voor je productieve momenten.

Wist je dat je in Teams je meldingen niet alleen aan kunt zetten, maar ook uit kunt schakelen? Zo voorkom je dat je gestoord wordt tijdens de momenten dat je écht productief wilt zijn. En al die gemiste meldingen, telefoontjes en appjes? Die kun je natuurlijk later gewoon terug bellen.

Bekijk naast bovenstaande tips hoe je als team succesvol hybride werkt. Lees meer over de voordelen van digitaal werken met Teams in combinatie met DigiOffice

Samen slimmer digitaal werken met DigiOffice documentbeheer

DigiOffice software met documentbeheer, relatiebeheer en huisstijlbeheer zorgen voor efficiënte digitale processen van alle document- en informatiestromen van een organisatie. In de brochure vind je in korte omschrijvingen de bouwstenen van DigiOffice terug.

Gerelateerde blogs

Contact opnemen met DigiOffice

Heb je een vraag of wil je een adviseur spreken?
Laat dan hieronder een bericht achter of bel naar 0348 – 46 55 00